fredag 24 juli 2015

Misstag

Tänkte skriva ner lite misstag jag gjort genom åren. Började att handla med aktier 2010 och då kunde jag ingenting om detta. tittade mest på graferna vilka företag som hade gått ner mest och köpte dessa.
Jag köpte och sålde aktier alldeles för ofta och blev påverkad känslomässigt av upp och nergångarna.
Köpte aktier som var billiga b.la frimärkes aktier/ öresaktier för att tro att de skulle återgå till tidigare nivåer.
Som tur är har det varit bull market sen 2010 så jag har lyckligtvis inte förlorat pengar men jag har långt ifrån gått lika bra som det svenska indexet.

Sen har jag gjort lite andra mindre smarta saker som att tex när Ryssland gick in i Ukraina köpte jag en bear x10 för 40 000 kr vilket tappade till hälften i värde innan jag sålde. Behöll den positionen i flera veckor, mindre smart.
Även fått full tilldelning i en nyintroduktion där jag tog i för kung och fosterland med max belåning, kunde slutat riktigt illa men gick väl back runt 20 000 kr.

Ett annat misstag är att jag har lagt för jäkla mycket pengar i courtage Megenom handel med bl.a USA aktier, vet inte om växlingsavgift till dollar räknas in. CA 60 000 kr i courtage har jag lagt under 5 år.
Köp kvalité bolag och behåll för alltid är något jag önskat att jag började med för 5 år sen men vad kunde jag om aktier då?

Nåt jag borde gjort redan då är att börjat köpa indexfonder och behållit, detta tycker jag alla som är nya borde göra, ett månadssparande i indexfonder.

Nackdel för mig är att jag hade ca 400 000 kr att investera år 2010 vilket gjorde att alla misstag blev kostsamma.

Tips till alla som börjar med aktier är att läsa på mycket i början, läs bloggar böcker och börja med små summor, månadssparande och köp index.

Nuförtiden försöker jag att köpa stora kvalitetsbolag som dippar ungefär som alla andra och behålla för alltid, vad tråkigt det lät....

Saker jag inte vill investera i är råvaror, som guld, olja, metall, skog eller bolag som jobbar med detta.
Inte heller cykliska bolag.
Vill gärna förstå vad företaget gör hoppas på att kunna öka i H&M samt Investmentbolagen på dipp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar